I kvarteret Järven planerar kommunen bygga 20 lägenheter |
Att det finns bostäder
till kommuninvånarna är kommunens ansvar. Det betyder inte att man
måste bygga i egen regi eller genom egna bostadsbolag, men var
ansvaret ligget är tydligt.
Frågan är högaktuell i
Mellerud med en bostadskö på cirka 500 personer. En debatt förs
också kring hur behovet bäst tillgodoses.
Kommunens
ansvar och befogenheter regleras bl.a. i tre ramlagar och i lagen om
kommunens bostadsförsörjningsansvar. (SFS 2000:1383)
De
tre lagarna är:
Kommunallagen
(SFS 1991:900)
som
bl.a. ger kommunen rätt att skapa och driva bostadsföretag
(Melleruds Bostäder)
Plan-
och bygglagen (SFS 1987:10)
som
bl.a. genom planmonopolet och markanvändning ger kommunen ansvar för
att goda boendemiljöer skapas;
Socialtjänstlagen
(SFS 2001:453)
som
bl.a. genom regeringsformens bestämmelser ger det allmänna ansvar
för den enskildes rätt till bostad.
För
bostadsplaneringen har kommunen i tre övergripande verktyg. Det är
översiktsplanen, detaljplaner och ett bostadsförsörjningsprogram.
Översiktsplanen
är som framgår av namnet en övergripande plan, som pekar ut vad
marken i kommunens ska användas till, vilket förutom bostäder kan
vara för t ex industri, rekreation eller naturreservat.
Detaljplanerna
styr vilken byggnation som får finnas inom olika områden. Frågan
är ju aktuell genom debatten kring den omstridda byggnationen på
Ängenäsområdet. Det finns många detaljplaner i kommunen. De
äldsta är från 1924, men när det gäller de gamla planerna
handlar det om etablerade bostadsområden sedan den tiden, t ex det
mellan tomtemuseét och Storgatan.
Den
som är intresserad av hur detaljplanerna för olika områden ser ut,
kan hitta detta på kommunens hemsida, länk direkt till planerna
finns längst ner på sidan. Här finns kartor och planbeskrivningar,
men även översiktsvyer. Mycket bra och lättanvänt verktyg även
för en novis.
Inaktuellt
Kommunens
bostadsförsörjningsprogram sträcker sig från 2011 – 2016 och är
inaktuellt, eftersom utvecklingen gått i annan riktning än vad som
förutspåddes när det upprättades. Egentligen hade det ändå
varit ett alldeles utmärkt redskap om man följt lagen och
uppdaterat det varje år.
”Enligt
lagen om kommunernas bostadsförsörjningsansvar ska fullmäktige
varje år anta rikt-
linjer
för bostadsförsörjningen. Portalparagrafen stadgar att kommunen
ska planera bo-
stadsförsörjningen
för att skapa förutsättningar för alla i kommunen att leva i goda
bostäder
och
för att främja att ändamålsenliga åtgärder för
bostadsförsörjningen förbereds och genomförs”
När programmet
upprättades var befolkningsutvecklingen negativ och föreslagna
åtgärder handlade mycket om vad man kunde göra för att bryta
trenden. I programmet räknar man inte med att bygga några bostäder
i kommunal regi, vilket inte heller skett sedan 2006, då 38
lägenheter byggdes i kvarteret Kransen i centrum av tätorten.
Kommunen
sade sig ha mycket god ”beredskap” och kort
planeringstid när det gäller nybyggnation av både bostäder och
lokaler för företag. Ett flertal områden fanns redan planerade.
I programmet finns dock
inga konkreta uppgifter om var denna nybyggnation planeras, om man
tänker sig bygga i kommunal regi.
Samma argument upprepas
nu av kommunens majoritet (s) och (c). I kvarteret Järven mellan
Långgatan och Järnvägen finns i detaljplanen inritat ytterligare
fyra hyreshus. Översiktsplanen säger dock att inga bostäder får
byggas närmare järnvägen än 100 meter av säkerhetsskäl, vilket
torde innebära att två av husen faller bort
Det är också i här som
man nu planerar att i år uppföra 20 lägenheter. Uppdraget ligger
hos Melleruds Bostäder.
Nu finns ju också plats
där Torstenssonhusen tidigare fanns, men där finns såvitt bekant
inga färdiga planer.
I programmet har man
skrivit följande och frågan är i vilken utsträckning man levt upp
till detta?
Viktiga
utmaningar i nuläget
1.
Använd en utvecklad boendeplanering som ett redskap i kommunens
övergripande strategiska planering.
2.
Främja så långt man förmår verksamhet inom byggsektorn. Med
syftet att bl.a. motverka en för stor nedgång av
produktionsresurserna under nuvarande svaga marknad eftersom det
medför betydande svårigheter och stora kostnader att starta om när
konjunkturen väl vänder.
3.
Sök upprätthålla ett bostadsbyggande med sådan omfattning och
sådant innehåll att
låsningar
inom bostadsmarknaden motverkas. Underlätta för att en tillräcklig
omsättning av bostäder äger rum i beståndet så att hushållen
kan anpassa sina förändrade bostadsbehov.
4.
Uppmärksamma behov och främja anskaffningen av lämpliga bostäder
för grupper som
själva
inte förmår göra sig gällande på bostadsmarknaden.
Spontant
känns det som den kommunala aktiviteten inom området varit mycket
begränsat de senaste 10 åren. En del privata initiativ har tagits,
men det känns som man står ganska tomma inför de utmaningar som nu
väntar. Och nya detaljplaner är inget man snyter ur näsan.
Christer
Andersson
Vi har 730 personer registrerade i vår bostadskö. Flest i Mellerud men det börjar även bli
ganska många i Åsensbruk och Dals Rostock. Hur mycket ”luft ” det är i kön är svårt att säga.
Många nyanlända är registrerade i många kommuner har vi förstått och bosätter sig där de
först får en egen lägenhet.
Många nyanlända är registrerade i många kommuner har vi förstått och bosätter sig där de
först får en egen lägenhet.
Mvh
Solveig Ågren Källén
Christer Andersson
Länkar:
750 personer i kö och eventuellt 20 lägenheter klara inom ett år i bästa fall- Verkar som man är lite yrvakna där i röda huset bredvid torget
SvaraRadera