lördag 13 februari 2016

Mygel i Mellerud?



I onsdags (27 januari) skulle Byggnadsnämnden behandla ett ärende om att bevilja bygglov för för ett enbostadshus med tillhörande garage/förråd. Av någon anledning ströks ärendet från dagordningen utan närmare förklaring.
En anledning kan vara att ett ärende som man försökt smyga igenom, plötsligt blivit uppmärksammat och nämndens politiker insett att det inte var klockrent att bevilja bygglov.
Förvaltningens förslag var nämligen att bevilja bygglov med motiveringen att ansökan följde gällande detaljplan.
Hela handläggningen av ärendet är märkligt. En privatperson har köpt 3 tomter i kvarteret Pluto på Ängenäsområdet, strax öster om scoutstugan. Här har han ansökt om att få bygga ett enbostadshus med garage och förråd på sammanlagt 340 kvm, samt vad man kallar garage/förråd på 402 kvm. Kompletteringsbyggnaden är alltså större än huvudbyggnaden.
Enligt gällande detaljplan ska området bebyggas med enbostadshus med tillhörande garage. Tomterna är på drygt 1000 kvm och byggrätten är 25% av tomtytan. Genom att slå ihop tre tomter till en ansågs i förslaget till beslut att man kunde slå ihop byggrätterna och därmed få en sammanlagd byggrätt på 997 kvm.
Genom att anse att ansökan följde detaljplanen var inte kommunen tvingad att höra berörda grannar.

Hur har det gått till?
Kompletta ansökningshandlingarna lämnades in 19 januari och föredragningslistan är daterad 21 januari. Det finns dock redan ett pågående ärende hos Lantmäteriet om en sammanslagning av tomterna. Köpekontraktet på tomterna är daterat 2015-12-22 , men köparen hade innan dess påbörjat markarbete.
Det är därför uppenbart att det under en längre tid funnits ett pågående arbete på byggnadskontoret och en omfattande dialog med köparen. Denne skulle inte utan ett muntligt positivt förhandsbesked från någon tjänsteman lagt ner allt arbete och alla kostnader för att ta fram underlag för ansökan. Frågan är vem som har befogenhet att lämna ett sådant besked?
Underligheterna slutar inte där. I går kom en grävmaskin till tomterna. Under byggnadsnämnden sammanträde syntes köparen tillsammans med stadsarkitekten och handläggande tjänsteman på byggnadskontoret. Idag (28 januari) har grävmaskinen börjat med stubb brytning på tomterna
Med tanke på den korta tid nämnden har haft på sig att sätta sig in i ärendet, en knapp vecka och att viktiga handlingar inte bifogats, går det inte annat än att misstänka att någon ville kuppa igenom ett beslut.
Det är ingen tvekan om att ärendet är kontroversiellt och kommer att skapa diskussion bland kommuninvånarna. Därför är det särskilt viktigt med så stor transparens som möjligt och att ansvariga politiker ges tillfälle att ordentligt sätta sig in i ärendet, samt att kunna förankra beslut i de olika partigrupperna
Ett första naturligt steg hade naturligtvis varit att ansöka om ett förhandsbesked hos nämnden.
Frågan är vilka nya löften köparen fick under sitt besök på byggnadskontoret, eftersom han fortsätter med markarbetet?

Därför ska bygglov nekas
Det som står i detaljplanen är tillåtet, det som inte står är inte tillåtet. Ingenstans i planen står det att det är tillåtet att slå ihop tomter och därmed skaffa sig en större byggrätt. Ingenstans i planen står det att kompletteringsbyggnaden får vara större än huvudbyggnaden. Även med ett bostadshus på 340 kvm får man inte utan bygglov bygga mera kompletteringsbyggnader än på sammanlagt 25 kvm.
I förslag till beslut hänvisar ärendets handläggare till Plan och bygglagen 9 kap 30 §. Enligt denna kan bygglov beviljas om ansökan följer detaljplanen.
Enligt ovanstående avviker ärendet i de flesta avseenden från planen.



Nu finns det ytterligare en möjlighet, men då får man gå till 31 §.

31 b § Trots 30 § första stycket 231 § 1 och 31 a § 2 får bygglov ges för en åtgärd som avviker från en detaljplan eller områdesbestämmelser, om avvikelsen är förenlig med detaljplanens eller områdesbestämmelsernas syfte och

1. avvikelsen är liten, eller
2. åtgärden är av begränsad omfattning och nödvändig för att området ska kunna användas eller bebyggas på ett ändamålsenligt sätt. Lag (2014:900).
31 c § Efter det att genomförandetiden för en detaljplan har gått ut får bygglov utöver vad som följer av 31 b § ges för en åtgärd som avviker från detaljplanen, om åtgärden

1. är förenlig med detaljplanens syfte och tillgodoser ett angeläget gemensamt behov eller ett allmänt intresse, eller
2. innebär en sådan annan användning av mark eller vatten som utgör ett lämpligt komplement till den användning som har bestämts i detaljplanen. Lag (2014:900).

Nämnden har alltså möjlighet att bevilja bygglov om avvikelsen är liten och följer syftet med planen.
Den föreliggande ansökan innebär en omfattande avvikelse från planen, både vad gäller utformningen och dess syfte. En maskinhall/lagerlokal på 402 kvm kan inte anses vara en kompletteringsbyggnad, när det dessutom finns garage/förråd i huvudbyggnaden. Ur Plan och bygglagens perspektiv handlar det istället om ett byggnadsverk.
Avvikelserna från detaljplanen är så stora att bygglov inte kan beviljas utan att en ny detaljplan upprättas.
Om nämnden, trots dessa stora avvikelser från detaljplanen, anser att bygglov ska beviljas måste först berörda grannar underrättas.

25 § /Träder i kraft I:2016-01-01/ Byggnadsnämnden ska underrätta dem som avses i 5 kap. 11 § första stycket 2 och 3 och ge dem tillfälle att yttra sig över en ansökan som avser en åtgärd som 
1. innebär en avvikelse från en detaljplan eller områdesbestämmelser,

11 § I arbetet med att ta fram ett program enligt 10 § eller ett förslag till en detaljplan ska kommunen samråda med
1. länsstyrelsen, lantmäterimyndigheten och de kommuner som berörs,
2. de kända sakägarna och de kända bostadsrättshavare, hyresgäster och boende som berörs,

En detaljplan har inte tagits fram för skoj skull. Den ska utgöra både karta och kompass för byggnation i ett område. För att nämnden ska behålla sin integritet och respekt får inte planerna bli ett lotteri, där en 2 meter fel placerad friggebod stoppas medan en maskinhall/lagerlokal på 402 kvm släpps igenom. Om man inte tycker att kartan stämmer med verkligheten, måste kartan ritas om, det vill säga en ny detaljplan tas fram

Det är att beklaga om en privatperson nu kommer att drabbas av en bristfällig hantering av kommunen. Detta får dock inte användas som utpressning mot nämndens ledamöter att släppa igenom ärendet. Inte heller får det släppas igenom för att skydda någon tjänsteman eller politiker som överskridit sina befogenheter. Det är nämndens uppgift att ta ställning till om byggnationen är positiv för kommunens utveckling heller inte. Den primära uppgiften är att se till Plan- och bygglagen efterlevs

Tack och lov sin det gott om mark att bygga på i och runt tätorten, varför byggnaderna kan uppföras på en plats där det inte strider mot gällande planbestämmelser.

Christer Andersson

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar