En
anledning kan vara att ett ärende som man försökt smyga igenom,
plötsligt blivit uppmärksammat och nämndens politiker insett att
det inte var klockrent att bevilja bygglov.
Förvaltningens
förslag var nämligen att bevilja bygglov med motiveringen att
ansökan följde gällande detaljplan.
Hela
handläggningen av ärendet är märkligt. En privatperson har köpt
3 tomter i kvarteret Pluto på Ängenäsområdet, strax öster om
scoutstugan. Här har han ansökt om att få bygga ett enbostadshus
med garage och förråd på sammanlagt 340 kvm, samt vad man
kallar garage/förråd på 402 kvm. Kompletteringsbyggnaden är
alltså större än huvudbyggnaden.
Enligt
gällande detaljplan ska området bebyggas med enbostadshus med
tillhörande garage. Tomterna är på drygt 1000 kvm och byggrätten
är 25% av tomtytan. Genom att slå ihop tre tomter till en ansågs i
förslaget till beslut att man kunde slå ihop byggrätterna och
därmed få en sammanlagd byggrätt på 997 kvm.
Genom
att anse att ansökan följde detaljplanen var inte kommunen tvingad
att höra berörda grannar.
Hur
har det gått till?
Kompletta
ansökningshandlingarna lämnades in 19 januari och
föredragningslistan är daterad 21 januari. Det finns dock redan ett
pågående ärende hos Lantmäteriet om en sammanslagning av
tomterna. Köpekontraktet på tomterna är daterat 2015-12-22 , men
köparen hade innan dess påbörjat markarbete.
Det
är därför uppenbart att det under en längre tid funnits ett
pågående arbete på byggnadskontoret och en omfattande dialog med
köparen. Denne skulle inte utan ett muntligt positivt förhandsbesked
från någon tjänsteman lagt ner allt arbete och alla kostnader för
att ta fram underlag för ansökan. Frågan är vem som har
befogenhet att lämna ett sådant besked?
Underligheterna
slutar inte där. I går kom en grävmaskin till tomterna. Under
byggnadsnämnden sammanträde syntes köparen tillsammans med
stadsarkitekten och handläggande tjänsteman på byggnadskontoret.
Idag (28 januari) har grävmaskinen börjat med stubb brytning på
tomterna
Med
tanke på den korta tid nämnden har haft på sig att sätta sig in i
ärendet, en knapp vecka och att viktiga handlingar inte bifogats,
går det inte annat än att misstänka att någon ville kuppa igenom
ett beslut.
Det
är ingen tvekan om att ärendet är kontroversiellt och kommer att
skapa diskussion bland kommuninvånarna. Därför är det särskilt
viktigt med så stor transparens som möjligt och att ansvariga
politiker ges tillfälle att ordentligt sätta sig in i ärendet,
samt att kunna förankra beslut i de olika partigrupperna
Ett
första naturligt steg hade naturligtvis varit att ansöka om ett
förhandsbesked hos nämnden.
Frågan
är vilka nya löften köparen fick under sitt besök på
byggnadskontoret, eftersom han fortsätter med markarbetet?
Därför
ska bygglov nekas
Det
som står i detaljplanen är tillåtet, det som inte står är inte
tillåtet. Ingenstans i planen står det att det är tillåtet att
slå ihop tomter och därmed skaffa sig en större byggrätt.
Ingenstans i planen står det att kompletteringsbyggnaden får vara
större än huvudbyggnaden. Även med ett bostadshus på 340 kvm får
man inte utan bygglov bygga mera kompletteringsbyggnader än på
sammanlagt 25 kvm.
I
förslag till beslut hänvisar ärendets handläggare till Plan och
bygglagen 9 kap 30 §. Enligt denna kan bygglov beviljas om ansökan
följer detaljplanen.
Enligt
ovanstående avviker ärendet i de flesta avseenden från planen.
Nu
finns det ytterligare en möjlighet, men då får man gå till 31 §.
31
b § Trots 30
§ första stycket 2, 31
§ 1 och 31
a § 2 får
bygglov ges för en åtgärd som avviker från en detaljplan eller
områdesbestämmelser, om avvikelsen är förenlig med detaljplanens
eller områdesbestämmelsernas syfte och
1. avvikelsen är liten, eller
2. åtgärden är av begränsad omfattning och nödvändig för att området ska kunna användas eller bebyggas på ett ändamålsenligt sätt. Lag (2014:900).
1. avvikelsen är liten, eller
2. åtgärden är av begränsad omfattning och nödvändig för att området ska kunna användas eller bebyggas på ett ändamålsenligt sätt. Lag (2014:900).
31
c § Efter
det att genomförandetiden för en detaljplan har gått ut får
bygglov utöver vad som följer av 31
b § ges
för en åtgärd som avviker från detaljplanen, om åtgärden
1. är förenlig med detaljplanens syfte och tillgodoser ett angeläget gemensamt behov eller ett allmänt intresse, eller
2. innebär en sådan annan användning av mark eller vatten som utgör ett lämpligt komplement till den användning som har bestämts i detaljplanen. Lag (2014:900).
1. är förenlig med detaljplanens syfte och tillgodoser ett angeläget gemensamt behov eller ett allmänt intresse, eller
2. innebär en sådan annan användning av mark eller vatten som utgör ett lämpligt komplement till den användning som har bestämts i detaljplanen. Lag (2014:900).
Nämnden
har alltså möjlighet att bevilja bygglov om avvikelsen är liten
och följer syftet med planen.
Den
föreliggande ansökan innebär en omfattande avvikelse från planen,
både vad gäller utformningen och dess syfte. En
maskinhall/lagerlokal på 402 kvm kan inte anses vara en
kompletteringsbyggnad, när det dessutom finns garage/förråd i
huvudbyggnaden. Ur Plan och bygglagens perspektiv handlar det
istället om ett byggnadsverk.
Avvikelserna
från detaljplanen är så stora att bygglov inte kan beviljas utan
att en ny detaljplan upprättas.
Om
nämnden, trots dessa stora avvikelser från detaljplanen, anser att
bygglov ska beviljas måste först berörda grannar underrättas.
25
§ /Träder
i kraft I:2016-01-01/ Byggnadsnämnden ska underrätta dem som avses
i 5
kap. 11 § första stycket 2 och 3 och
ge dem tillfälle att yttra sig över en ansökan som avser en åtgärd
som
1. innebär en avvikelse från en detaljplan eller områdesbestämmelser,
1. innebär en avvikelse från en detaljplan eller områdesbestämmelser,
11
§ I
arbetet med att ta fram ett program enligt 10
§ eller
ett förslag till en detaljplan ska kommunen samråda med
1. länsstyrelsen, lantmäterimyndigheten och de kommuner som berörs,
2. de kända sakägarna och de kända bostadsrättshavare, hyresgäster och boende som berörs,
1. länsstyrelsen, lantmäterimyndigheten och de kommuner som berörs,
2. de kända sakägarna och de kända bostadsrättshavare, hyresgäster och boende som berörs,
En
detaljplan har inte tagits fram för skoj skull. Den ska utgöra både
karta och kompass för byggnation i ett område. För att nämnden
ska behålla sin integritet och respekt får inte planerna bli ett
lotteri, där en 2 meter fel placerad friggebod stoppas medan en
maskinhall/lagerlokal på 402 kvm släpps igenom. Om man inte tycker
att kartan stämmer med verkligheten, måste kartan ritas om, det
vill säga en ny detaljplan tas fram
Det
är att beklaga om en privatperson nu kommer att drabbas av en
bristfällig hantering av kommunen. Detta får dock inte användas
som utpressning mot nämndens ledamöter att släppa igenom ärendet.
Inte heller får det släppas igenom för att skydda någon
tjänsteman eller politiker som överskridit sina befogenheter. Det
är nämndens uppgift att ta ställning till om byggnationen är
positiv för kommunens utveckling heller inte. Den primära uppgiften
är att se till Plan- och bygglagen efterlevs
Tack
och lov sin det gott om mark att bygga på i och runt tätorten,
varför byggnaderna kan uppföras på en plats där det inte strider
mot gällande planbestämmelser.
Christer
Andersson
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar