Jag
har stor respekt för alla som ställer upp som förtroendevalda
politiker på olika nivåer. Ofta en otacksam och obetald uppgift,
där belöningen oftast är kritik över fattade beslut. Samtidigt är
det en oerhört viktig uppgift, den kanske enskilt viktigaste för en
levande demokrati. Som förtroendevald företräder man sina väljare
och ska efter bästa förmåga förvalta sitt mandat. Samtidigt har
man att förvalta den gemensamma egendomen på bästa sätt, vilket
det är landet, regionen eller kommunen. Det medför alltså ett
direkt ansvar för de beslut som fattas.
På
kommunal nivå är en politiker i princip en lekman. Vem som helst
ska kunna bli vald, oavsett kunskap och bakgrund. På så sätt
hoppas man att det ska skapas en mångfald. Eftersom politikerna är
lekmän och inte besitter den specifika kunskap som behövs i olika
frågor, ska man ha stöd och hjälp av olika tjänstemän, som ska
vara proffs inom sina ämnesområden.
När
det ska beslutas i ett ärende, går det först till tjänstemännen
för beredning. Det sker en utredning och det kommer att förslag
till beslut. Politikerna fattar beslut och sedan ska detta genomföras
av tjänstemännen. Så här vill tjänstemännen ha det. Politikerna
ska inte klampa in över tjänstemannens tröskel. I den bästa av
världar är detta inget problem, men ingen lever i denna värld.
Politiker
måste ha kunskap
Vi
har här i kommunen precis blivit smärtsamt medvetna om att
politiker måste ha kunskap inom det områden man har att besluta.
Inför byggnadsnämndens senaste möte fanns ett förslag (som jag
utförligt beskrivit i en tidigare artikel) till beslut från
handläggande tjänsteman, som klart stred mot gällande
bestämmelser. Om inte några ansvarskännande politiker reagerat och
skaffat sig kunskap i ärendet hade förslaget antagligen blivit ett
beslut.
En
liten kommun som Mellerud har få politiker som uppbär arvode för
sitt jobb. Kommunalrådet är den ende som är politiker på heltid.
Sedan har framför allt nämndernas ordförande arvode för att kunna
ägna extra tid åt sina uppdrag. Majoriteten har mer betald tid än
oppositionen.
Genom
detta är det naturligt att det kan uppstå en ”ler och långhalms”
relation mellan de politiker och tjänstemän som jobbar nära
varandra. Några politiker har mer tid än andra att sätta sig in i
frågor och därmed driva dem. Det kan alltid finnas en frestelse att
”kukkilura” lite.
De
olika förvaltningarna består av människor av kött och blod. Där
finns det naturligtvis viljor om hur de vill att förvaltningen ska
skötas. Det är kanske inte alltid det stämmer överens med den
politiska viljan.
När
uppdrag hamnar på deras bord, kan det finnas en risk att utredningen
styrs i en viss riktning som passar någon agenda, medvetet eller
omedvetet, eller ”som man ropar i skogen får man svar”!
En
fördel med en liten kommun som Mellerud är att det oftast finns en
stor lokalkännedom och personkännedom. Detta är på gott och ont,
men med kloka beslut som följer gällande bestämmelser, har man
alltid ryggen fri. Gör man det i alla ärenden blir också risken
för att bli beskylld för vänskapskorruption mindre. I detta
sammanhang kan det vara positivt att många tjänstemän inte bor i
kommunen och kan se frågor med lite andra ögon.
Ytterligare
en aspekt i denna fråga är att i en liten kommun, måste varje
tjänsteman kunna och arbete med fler olika frågor än i en stor
kommun. En stor kommun kan hålla sig med experter. Det innebär
naturligtvis att spetskompetens inte finns i alla frågor.
Eftersom
det yttersta ansvaret alltid faller på de förtroendevalda som
fattar besluten, måste dessa ha kunskap och ha ett sunt
ifrågasättande. Man har inte valts för att vara ”röstboskap”.
Sedan förstår jag också att man inte kan kunna allt, men till att
börja med ordentligt sätta sig in i frågor rörande den nämnd man
är med i. De partier som inte har folk i alla nämnder kan ha någon
som följer nämndens arbete, som ”spökledamot”.
Christer
Andersson
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar