Torstenssonshusens sista vila |
För drygt ett år sedan revs fem av de s k ”Torstenssonshusen” och två mindre bostadshus på Landsvägsgatan. Av drygt 5000 ton rivningsmasso kördes 4500 ton till Lianefjället där de skulle utgöra utfyllnad till en skogsbilväg.
Kommunen
köpte ”Torstenssonshusen” i september 2013 av Fastighetsfabriken
i Uddevalla för 9 miljoner kronor. Fem av husen var i så dåligt
skick att kommunen beslutade om rivning. Rivningen kostade 4 miljoner
kronor.
Inför
rivningen skrevs en kravlista vid antagandet av anbudet. Där stod bl
a:
”Rivningsmaterialet
skall sorteras för återvinning alternativt deponering enligt
mottagarens bestämmelser.
Farligt
avfall skall efter utsortering sändas för destruktion eller annat
godkänt omhändertagande. Entreprenören skall dokumentera mängd
och typ av avfall, samt mottagare”
Arbetet
skall dessutom utföras enligt alla gällande lagar och bestämmelser”
Enligt
tillgängliga protokoll skulle allt material ha skickats till Stena
Recycling i Uddevalla. I verkligheten handlade det bara om 125 ton,
plus 68 ton asbest som skickades till Heljestorp av en
underleverantör, som svarade för den delen av rivningen.
Ytterligare material skall ha använts för att fylla källarna på
husen, vilket var godkänt.
Lysrör,
armatur, dörrar och plast lämnades för återbruk. Återstoden,
4500 ton, hamnade på Lianefjället.
En
anonym anmälan kom till miljökontoret den 10 mars förra året.
Samma dag kontaktade en miljöinspektör markägaren, som berättade
att han pratat med kommunens byggkontor och en annan miljöinspektör,
och att han hade tillstånd att ta emot massorna för att bygga en
skogsbilväg. Dock hade ett last blivit feltippat och ska tas bort.
Nästa
dag besökte inspektören platsen:
”Stora
högar med tippat blandat avfall på platsen, men även längs
skogsbilvägens kanter fanns annat än rena betongrester”
Inspektören
skickade därefter ett brev till kommunen för att höra dess syn.
Kommunen
hänvisade till avtalet med entreprenören och den rivningsplan som
miljökontoret varit med att godkänna.
Den
anonyme anmälaren skickade också in en anmälan till Länsstyrelsen,
som konststaterade att det är Dalslands miljönämnd som ska
handlägga ärendet:
”Nyttiggörande
av avfall för anläggningsändamål hanteras vanligen ett
anmälningsärende. Detta innebär att anmälan ska sändas in i
god tid innan åtgärderna planeras att vidtas. Kommunen har därefter
att ta ställning till om anmälan kan accepteras och i så fall
vid behov föreläggas med försiktighetsmått. Om någon anmälan
inte skickats in så har kommunen i efterhand ta ställning till
vilka åtgärder som ska vidtas”.
Kommunen
i detta fallet är Dalslands miljökontor, eftersom det är gemensamt
för fyra dalslandskommuner.
Någon
anmälan hade inte skickats in om deponeringen. Istället har en
miljöinspektör muntligen godkänt att massorna får tippas
på fjället.
I ett
svar till länsstyrelsen skriver inspektören att vissa högar med
avfall hamnat på fjället av misstag och är nu borttransporterade.
”De
andra rivningsmassorna som jag accepterat att de skulle få användas
visade sig vara dåligt sorterade av entreprenören, vilket Melleruds
kommun är irriterade över eftersom de betalat entreprenören för
att göra ett ordentligt jobb”.
Han
tror inte det ska vara några större problem att använda massorna
till fyllnad av skogsbilväg. När han skrev brevet hade han
personligen inte varit på platsen. Det gör han några dagar senare.
I en
rapport från besöket noterar inspektören:
”Det
fanns träbitar, armeringsjärn, sladdar, isoleringsmaterial etc”
Enligt markägaren pågick saneringsarbete.
Efter
besöket ålades markägaren att komma in med en försenad ansökan.
Denna kom till miljökontoret den 14 april.
Anmälan
och länsstyrelsens inblandning medförde en rad aktiviteter från
miljökontorets sida. Bl a begärde man in en redogörelse från
entreprenören vart rivningsmassorna tagit vägen.
I ett
brev konstaterar en miljöinspektör att det vid ett besök som
gjordes 20 april kom ytterligare transporter med rivningsavfall till
platsen.
Trots
vad inspektörerna sett med egna ögon hävdade entreprenören
fortfarande att det handlade om sten och betong, annat material kan
vara några enstaka träbitar, som transporterats till fjället.
Ärendet
hade varit föremål för en anonym anmälan, länsstyrelsen var
inkopplat och det fanns en polisanmälan. Trots detta ansåg inte
miljöchefen att ärendet behövde föras till miljönämnden. Det
kom ändå upp på mötet den 29 april, sedan frågan väckts av en
enskild ledamot.
Miljöchefen
redogjorde för ärendet och berättade att en inspektör följer upp
hanteringen. Beslut väntas inom kort och miljöchefen lovade
redogöra för nämnden när beslut fattats.
Den
28 maj ansåg miljöchefen att man fått alla svar man ville ha,
trots att det fortfarande fanns skräp kvar. Han beslutade därför
på delegation att godta markägarens anmälan.
I
motivet skriver man bl a följande:
”Det
bedöms finnas ett tydligt och motiverat syfte med
anläggningsändamålet. Syftet är ökad återanvändning och
återvinning av rivningsmaterialet genom att anlägga en skogsbilväg.
Materialet bedöms ersätta jungfruligt material, samt minska antalet
transporter.”
Först
på nämndens augustimöte återrapporterade miljöchefen efter att
ha blivit påmind av samma ledamot.
Upphandlingen
skedde genom kommunalförbundet Dalsland.
Nu
återstår att se vad som kommer att hända med de resterande husen,
som innehåller sammanlagt 48 lägenheter. Riva eller renovera?
Även
om detta inte är något stort anläggningsarbete (ska vara mer än
10000 m3), så finns det en hel del att fundera kring.
1:
Att deponera avfall på fjället följde inte den rivningsplan
miljökontoret varit med att godkänna. Inte heller fanns det med i
de protokoll entreprenören lämnat.
2:
Eftersom inspektören på miljökontoret varit med och godkänt
rivningsplanen, borde denne ha reagerat när det kom en muntlig
begäran att använda dessa för att anlägga en skogsbilväg.
3:
Istället för att lämna ett muntligt godkännande av något man
inte sett, borde inspektören ha begärt en skriftlig ansökan innan
rivningsmassorna fick köras till fjället. Massorna borde också ha
kontrollerats innan de täcktes över. Bara entreprenören och
markägaren vet vad som döljer sig i vägen.
4:
Med tanke på att det skett en anmälan och att länsstyrelsen blev
inkopplat borde miljöchefen på eget initiativ ha informerat nämnden
redan på mötet i mars.
5:
Miljöchefens delegationsbeslut är rena ”sockerlullet”. Det är
naturligtvis inte fel att använda rivningsmassor som vägfyllnad,
men att man skulle ha gjort nån miljövinst är blaha blaha. Om
rivningsmassorna hamnat där de skulle, hos Stena Recycling, hade de
naturligtvis sorterats och återanvänds. Även i detta fall istället
för jungfruligt material. Hur han kan säga att det blev mindre
transporter genom att köra rivningsavfall istället för
”jungfruligt material” beror naturligtvis varifrån detta skulle
ha hämtats.
6:
Miljökontoret brukar inte vara blygsamma när det gäller att döma
ut viten. Man kan fråga sig varför det inte skedde i detta fall?
7:
Genom att godkänna deponeringen vred han dessutom vapnet ur händerna
på kommunen, som tvingades betala full ersättning, trots att
ingånget avtal egentligen inte följts.
8:
För entreprenören var det en god affär att köra upp massorna
osorterat på fjället, istället för att sortera eller låta Stena
Recycling sortera. Det var också en bra affär för markägaren, som
fick fylle till sin skogsbilväg säkerligen gratis.
Undrar
vad som hänt och hur det sett ut på ”Torstenssonshusens”
begravningsplats om ingen anmält hanteringen?
Christer Andersson
Christer Andersson
Vi
tackar Bosse Sundin för nyhetsuppslaget, som han lämnat i ett
inlägg på Mellerud1. Har du något du tycker vi ska ta upp, så hör
av dig. Du kan naturligtvis få vara anonym.
Foton: Dalslands miljökontor
Foton: Dalslands miljökontor
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar